Østersjøen rundt.
Side 4: St. Petersburg - Polen
Side 5: Tyskland og hjem del I
Side 6: Epilog. Tyskland og hjem del II

To uker etter at turen var over ble det ny tur. Min BMW ble jo stående igjen på verksted i Schwerin etter stopp på Autobahn. Nå var den frisk igjen og klar for hjemtur. Med hjelm i håndbagasjen fløy jeg til Hamburg og tok tog til Schwerin. Litt spent på om alt virkelig var OK ble vesker og utstyr som hadde stått igjen montert, og sykkelen startet! Det var sent innen jeg kom av gårde og jeg kjørte ikke så mange mil før det var på tide å finne et sted med seng og mat, og i den lille dorfen Lehmrade dukket stedet opp. Ledig rom var det og mat var det å få. Det var deilig å være på tur igjen med motorsykkel som fungerte igjen.
Femtende dag kjørte jeg 52 km.
Neste dag var det samme strålende vær, frokosten var god og jeg var klar for mange mil. Akkurat hvor mange visste jeg ikke ennå, men jeg begynte rolig med å sette GPS til å unngå motorvei. Lite trfikk og fine veier, selv nord i Tyskland. Når jeg kom nærmere Flensburg ble det likevel A7, men gikk det fortere der? Nei. Kø. Ved første mulighet var det av motorveien igjen og flere småveier. I Flensburg var ble det lunsjstopp. Det var for varmt å gå i byen, så jeg fant meg en liten italiensk resturant med pizza på menyen. Etter Flensburg var det Danmark neste. Motorvei til Kolding og så østover mot København. Det var varmt og før broen mellom Fyn og Sjelland ble det badestopp for å kjøle ned en varm kropp inne i forskriftsmessig kjøreutstyr. Vel inne i Sverige tidlig på ettermiddagen kom tanken på like godt å kjøre resten av veien hjem. Temperaturen hadde sunket litt og jeg hadde det lille som var av vind i ryggen. Milene rullet unna, bensin ble fylt, magen ble fylt og litt før midnatt var jeg hjemme.
Sekstende dag kjørte jeg 1101 km.

Vår tur rundt Østersjøen ble på 6377 km målt etter speedometeret på 800'n. Med såpass mange kilometer i løpet av 16 dager er ikke alt vi har rukket å se like nøye på. På denne turen brukte vi nesten halvparten av tiden i Russland, noe vi ikke angrer på. Det krever litt mer forberedelser å kjøre inn i Russland enn de andre landene vi har vært innom, og når vi likevel "måtte" til Russland valgte vi å se litt mer enn bare St. Petersburg og området rundt denne byen. Turen fra Nord-Finland og over til Russland var å reise fra en verden til en annen. Etterhvert som vi kom sørover og videre vestover igjen ble verden mer og mer som den verden vi lever i igjen.
Slik var vår tur Østersjøen rundt.

Klikk for større bilder.

Nå er'n frisk igjen!

På rolige tyske småveier.

Overnatting og mat ordnet seg her.

Køen på Autobahn kjører vi over.

Badepause på dansk strand.

Broene som gjør det mulig å KJØRE rundt hele Østersjøen.