Østersjøen rundt.
Side 4: St. Petersburg - Polen
Side 5: Tyskland og hjem del I
Side 6: Epilog. Tyskland og hjem del II

Det som først var fem, ble fire som startet på tur og tre som reiste videre. Opprinnelig plan var å reise litt nordover før vi dro sørover men dette ble droppet. Det gikk nesten en dag å ordne hjemtransport så vi satt nesa sydover. Det var tross alt 967 km til St. Petersburg og selv ikke hovedveien var veldig bra der i nord. Neste større sted vi kom til var Kem, der var det på tide å finne et sted å bo igjen. Vi kjørte stort sett etter OpenSource kart til Garmin i Russland, disse fungerte fint og hadde til og med POI på blant annet overnatting. Ved Kem fant vi et idyllisk sted ute ved Kvitsjøen som heter Rabocheostrovsk. Her booket vi oss inn på hotell for første gang på turen, helt i sjøkanten. Dette var nok et sted for turister, om ikke så mange utenlandske. Stedet var igjen idyllisk i sol og pent vær, men det var tydelig at det ikke var overflod av penger til nødvendig vedlikehold.
Fjerde dag kjørte vi 198 km.
Neste morgen tok vi morgenbad i Kvitsjøen til stor forlystelse for turisten som skulle med båten ut til Solovetskiy, et sted vi også burde vært, men droppet. Vi kjørte ut på M18 videre sørover. Det var ikke så mange muligheter for alternative ruter uten å kjøre store omveier eller på svært dårlige veier som ikke er hverken merket eller skiltet til. Vi fikk en anledning ved å kjøre av til Nadvoitsy og Segezha. Veien inn nordfra var grei nok, og i følge GPS gikk det også vei som kom inn på M18 et stykke lenger sør. Vi kom først inn på en fin grusvei, denne ble smalere og dårligere, men igjen mente GPS at vi kunne kjøre på. Ved første store vannhull stoppet vi og vurderte om dette var lurt. Vi kjørte videre, i de dypeste dammene fløt sidevogna opp men vi kom oss gjennom. Et strålende alternativ til M18. Camping i Russland er ikke helt enkelt, i alle fall ikke om en skal campe organisert. Men vi fant etter litt leting den eneste plassen det var skiltet til fra M18. En idyllisk plass ved et vann med utedo av sitte-på-huk typen og kun kaldt vann. Her traff vi også en polakk på motorsykkeltur nordover. Han hadde blitt kjørt ned av en russisk fyllekjører og hadde nok tatt litt skrekk av det. Hverken han eller sykkelen var alvorlig skadet, men psyken hadde nok fått seg en støkk. Han hadde tenkt seg oppover på de små "veiene", men alene og med dårlig eller ingen mobildekning var vi ikke sikre på om det var så lurt.
Femte dag kjørte vi 367 km.
Vi hadde ofte regn om natten som pleide å gi seg om dagen, men neste dag hang det lenger igjen. Vi hadde sett på en omvei fra Petrozavodsk langs Onega som en mulig variant. På vei inn mot Petrozavodsk ble det kaffe og bensinpause mens det fremdeles regnet. Ingen av oss var særlig stemt for dårlig vei i dårlig vær, så omveien ble droppet. Vi var også usikre på om sidevogna hadde godt av mer dårlig vei. Det er fremdeles langt igjen på runden vår, og vi bestemmer oss for å følge hovedveien videre. Ved en tilfeldig stopp noe senere treffer vi tilfeldigvis en russer som snakker norsk. Han har vært i Norge flere ganger og har bekjente i Gildeskål. Vi spør om campingplasser nedover og får vite at det skal være noen i en by litt lenger ned. Vi kjører til Svastroy, men finner ikke noe sted å campe. Når vi spør oss rundt blir vi ledet til stedets hotell, men det var ikke det vi var ute etter. GPS'en finner heller ikke noe camping i nærheten, derimot i Svirstroy som vi passerte for en time siden kan det være noe... Språkproblemene gjør at vi går glipp av noe her og der, vi kjørte ikke tilbake. Nytt søk på GPS gir to muligheter litt sør-vest for St. Petersburg, etter hvert kjører vi dit. En tid senere ankommer vi og plassen er merket med camping-skilt fra veien. For en nedtur. Stedet ligger bak en bilopphogger og består av en samling gamle jernbanevogner befolket med en heller tvilsom gjeng. Definitivt ikke noe sted å sette opp lavvo. Neste sted ligger bare en kilometer unna, dette er ennå verre. En støvete grusplass beregnet for trailerparkering, ikke noe blivende sted. Det begynner å bli sent, vi ringer hotellet vi har booket i St. Petersburg fra dagen etter, de har ikke plass denne natten. Turen går bort fra storbyen igjen og etter hvert finner vi et motell med et ledig to-mannsrom. Her er det plass til feltsenga vi har med også så natten er reddet.
Sjette dag kjørte vi 525 km.

Klikk for større bilder.

Det var langt til St. Petersburg.

Vannkilde langs veien.

Ute ved Kvitsjøen.

De brukte kuleramme i butikken.

Vedlikeholdet manglet, men parabol hadde de.

Katta på vinduet.

En av tre kirker i Rabocheostrovsk.

Tommy.

Ole Kristian.

Fin å se på på avstand, men dårlig på nært hold.

Morgenbad i Kvitsjøen.

Tog i Kem.

Lunsj ved Segezha.

Ku i veien.

Grusvei av varierende kvalitet.

Moro!

Bensinstasjon ved Medvezhyegorsk.

Russeren ville gjerne prøvekjøre...

Camping ved Ozero Sandal.

Kafestopp i Petrozavodsk.

På tur for å se etter campingmulighet.