ISLAND 2006

Side 1    Side 2    Side 3    Side 4    Side 5     Side 6

Nest siste dag på Island. Vi våknet til et fantastisk vær. Nå var det Askja som stod først på programmet. En liten kjøretur og 2-3 kilometer og gå før vi var inne ved Viti. Det var lett å gå over den svarte lavaen inn til krateret. Inne ved krateret hadde vi lyst til å gå ned når vi var så nære. Det var ikke så enkelt. Bratt og sleipt for å komme ned, men vi kom ned med æren i behold. Det var noen som badet i vannet, men vi nøyde oss med å vasse litt. Vannet var ikke kaldt, men heller ikke varmt. Følesen der nede i krateret omtrent 100 meter ned var litt spesiell. Å se opp på kanten med noen folk som så ned på oss der nede i stillheten. Vi kom oss opp igjen på hender og føtter og gikk tilbake til bilen og lunsj før vi kjørte videre mot øst. F88 ble fulgt et stykke før vi tok av på F910. Planen var å følge F910 slik at vi kunne komme oss nesten til Egilsstadir på denne, men etter timer på vaskebrett var vi så slitne at vi måtte gi oss. Sent hadde det blitt også, så vi kom oss ut på Riksvei 1 og tok den til Egisstadir der siste natt på Island ble forberedt. GPS spor fra 16 august.
Torsdag og siste dag på Island. Hadde vi allerede vært her i to uker? Det var ikke det minste for lenge for oss. Vi hadde ikke så travelt denne dagen, det var bare en liten tur over fjellet før vi var i Sydisfjørdur der båten skulle gå fra. Det var flere som hadde det som oss og skulle med samme båten. På vei mot Seudisfjørdur møtte vi igjen mange som hadde kommet med båten og var klare for sine dager på øya. Spesielt mange italienske bobiler ble lagt merke til. På brygga var det den vanlige køingen og ventingen. Det går ikke raskt hverken å komme seg på eller av denne båten, men omsider var vi om bord. Island ble forlatt i nydelig vær. GPS spor fra 17 august.
Det stampet litt når vi kom ut i åpent hav, men ellers gikk turen like glatt som da vi kom. Torshavn ble forbigått i stillhet tidlig neste morgen. Shetland ble raskt besøkt i ni-tiden om kvelden før vi seilte videre mot Danmark. Vi gikk i land i Hanstholm lørdag ettermiddag og tok raskeste vei til Sæby der vi fant Gustavs Camping for siste natt i lavvoen for denne gang. Mens vi på Island aldri hadde hatt behov for lys om kvelden var det i Danmark mørkt som i en sekk og parafinlampen som hadde vært med Island rundt ble tent for første gang. Søndag morgen var det tidlig opp og pakke samme for å rekke båten fra Fredrikshavn til Oslo klokken halv elleve. Samme søndag ettermiddag var vi atter i Norge nesten tre uker etter at vi forlot Bergen. Ferien var slutt, neste dag var det både skole og jobb for voksne og barn.

Parkeringsplassen der stien inn      Det var lett å gå.                          På kanten av Viti.                        Nede i krateret.
til Askja begynner. Det kunne
vært treff i Land Rover klubben.

Jeg måtte prøve vannet.                Det var bratt å komme ned og      Konrad haiket en del       Ingen Land Rover men en            Tilbake i Seydisfjordur.
Det var pisslunkent.                      opp.                                            av veien.                          Austin.

Norrøna ligger og venter på oss.   Island er lagt bak oss.      Lerwick på Shetland.                  Frokost på dekk.                         Tilbake i Oslo.