ISLAND 2006

Side 1    Side 2    Side 3     Side 4     Side 5     Side 6

Mens Gunnhild var på møte måtte vi gutta finne på noe alene. Torsdagen reiste vi ut til Den Blå lagune. Dette stedet var betydelig modernisert siden jeg var der for 16 år siden. Hele anlegget var flyttet litt, nå var det stor resturant, flott garderobeanlegg og spa og mere til. Men ungene synes ikke det var noe morsomt. Ikke var det noen sklier, ikke kunne de hoppe, ikke kunne de dykke. Her kunne de bare bade og det var ikke så morsomt å bare ligge og ta livet med ro. De kunne kanskje komme igjen når de ble 40, men ikke før... Tilbake til Reykjavik fant vi en av de små veiene igjen, så fikk vi bruk for Land Roveren denne dagen også. GPS spor fra 10 august.
Neste dag ble det sightseeing i byen med sentrum og Hallgrimskyrkja. Senere på dagen ble det bading i badeanlegget vegg i vegg med lavvoen (campingplassen). Det var mye mer moro enn kjedelige Blå Lagune, her var det stor sklie, små sklier, badeleker og mere til. Vi kjørte ikke langt denne dagen. GPS spor fra 11 august.
Lørdag var det farvel til Reykjavik. Nå gikk turen nordover. Vi kjørte ganske raskt til Gullfoss der det var mye bedre vær enn for noen dager siden. Vi gikk helt bort til fossen dene gangen, slik at vi ble litt våte likevel. Fra Gullfoss reiste vi videre nordover over Kjølur. Dette er en liten ørken, stor og gold. Veien var nesten skuffende bra og vi hadde ingen vadinger på turen mot Hveravellir der vi hadde lest det skulle være camping og mulighet for å bade i en varm kilde. På Hveravellir slo vi opp lavvoen og la ut liggeunderlag mm før vi gikk for å bade. Det var ikke spesielt varmt i luften, omtrent 8-10 grader. Vannet var varmt nok i lange baner, det gjaldt å treffe krysningspunktet der det ikke var for varmt. Etter å ha varmet oss lenge og vel gikk vi tilbake i teltet og fant ut at vi hadde fått en plass med gulvvarme! Bakken var varm når satt på den. For første gang hadde vi gulvvarme i teltet, hvilken luksus. Den natten frøs vi ikke selv om det slett ikke var varmt i luften ute. GPS spor fra 12 august.
Ny dag og nye muligheter. Vi skulle videre nord og øst over og hadde sett noen spor dagen før. Kartet viste at det ville bli noen vadinger, men det hadde vi vært med på før. Men da vi kom til elvekryssingen ble vi sterkt i tvil. Her var det mye mer vann enn hva vi hadde vært gjennom tidligere, og vannet var helt grått. Det var et unummerert spor, og det kunne være lenge til neste bil som kom. Vi endte med å snu, tanken på å bli stående eller å bli tatt av strømmen fristet ikke. Senere på dagen prøvde vi et annet spor med samme resultat. Men vi fikk noen fine kilometer før vi snudde, da. Ved Bløndulon hadde det blitt demmet opp et stort område til kraftproduksjon, dette stod ikke på våre gamle kart men de nye hadde det med. Etter flere små veier endte denne dagen på Reykir der lavvoen igjen kom opp. GPS spor fra 13 august.
Neste dag skulle vi videre østover, Myvatn var mål for dagen. Vi tok en liten omvei for å se en av Islands best bevarte torvgårder Glaumbær. Denne gården stammer fra 1700-tallet. Den ble "oppdaget" av en amerikaner omkring 1930, denne personen mente dette var noe som burde bevares for ettertiden. Han ga penger for å kunne bevare gården, og den er i dag museum og vel verd et besøk. Inne er det vegger og tak av tre mens gulvene er tre eller jord. Gården var prestegård og i bruk av presten til langt opp på 1900-tallet.

Reykjavik.                                    Den Blå Lagune.                          Dette var lite barnevennlig,           Den Blå Lagune var betydelig
                                                                                                        i følge ungene.                             modernisert de senere årene.

Gutta på tur i Reykjavik.               Halgrimskyrkja.              Leiv Eriksson.                  Postkort ble sendt hjem.

Nærbilde av Gullfoss.                   Gullfoss.                                      På vei nordover over Kjølur.        Varmtvannet er ikke til å
                                                                                                                                                          spøke med.

Bad og camping på                       Hveravellir er et av de mange       Her hadde vi også gulvvarme       Vi skulle vært over, men meldte
Hveravellir.                                   geotermiske områdene.                i lavvoen.                                    pass.

Kjøkkenbenken var litt lav,           Glaumbær er en gård med           Inni var husene ganske                  Litt tre på fasaden, og så torv
men maten ble meget god.             torvhus fra 1700-tallet.                "normale".                                    på resten.