ISLAND 2006

Side 1    Side 2     Side 3     Side 4     Side 5     Side 6

Vi våknet til nydelig vær på Landmannalaugar. Etter et siste bad her pakket vi og kjørte videre. Først litt vestover på Landmannaleid før vi tok av sydover på unummererte veier, eller mer spor. Vi kjørte gjennom et fantastisk flott landskap og passerte flere steder der det sydet og kokte rett opp av bakken. Lunsjen ble enkel denne dagen. Stopp ved siden av veien og frem med maten. Vi så ikke mange andre denne dagen, kun et fåtall biler var det å se. Etter en dag med omtrent 25 km/t i snitt kom vi ned mot Thorsmørk, bare på andre siden av elven. Det var et par strie elver å passere før vi kom inn på en større vei på vei mot sivilisasjonen igjen. Etter noen dager i obygdir var det smått med forsyninger så vi måtte finne et tettsted med butikk og dieselpumpe. Det fant vi i Hvolsvøllur der vi også feiret bursdagen til kusine Marte som hadde selskap hjemme i Norge. GPS spor fra 7 august. Campingplassen var som så mange andre meget enkel, men det var gress å slå opp teltet på og vann og do. Butikken var 300 meter unna, og den ble besøkt før frokost neste dag.
Neste dag ble det noe transport på asfaltert vei litt nordover igjen. Asfalten varte ikke så lenge og snart var vi ute på små veier igjen. En av disse førte oss til Støng, en gård som stammet fra 1100-tallet. Den var gravd frem for noen år siden og lagt tak over. Veien vår videre gikk til Gullfoss der det regnet. Vi var så vidt ute og så på fossen, men siden vi skulle forbi der noen dager senere ble vi ikke så lenge. En mil unna lå Geysir. Der regnet det ikke. Vi var ute og så på den døde Geysir og den slett ikke døde Strokkur som sprutet både høyt og ofte. Det er litt skummelt å tenke på at der står vi på en tynn jordskorpe med en frådende geysir nesten under bena. Det begynte å bli tid for å slå opp lavvo igjen, men vi reiste litt videre til Tingvellir nasjonalpark før vi var "i hus". Dette var også en meget enkel campingplass. Men den hadde alt vi trengte, gress å sette lavvoen på, vann og do. GPS spor fra 8 august.
En av grunnene til at vi var på Island var at Gunnhild skulle på et møte i Reykjavik. Møtet begynte denne kvelden, så vi måtte til Reykjavik innen daen var omme. Det var ikke langt fra Tingvellir der vi var, og vi våknet til nydelig vær. Første stopp var en kilometer unna campingplassen. Vi menget oss med andre turister på Tingvellir og gikk rundt og kikket i finværet. En is ble det også, det var ikke hver dag vi hadde hatt lyst på is. Fra Tingvellir ble det de store veiene til byen der vi fant igjen samme campingplass som i 1990. Snart var lavvoen oppe igjen, nå skulle den stå i tre netter før vi skulle videre. Det ble en tur til sentrum der vi fant ut hvor Gunnhild skulle være mens vi gutta gikk en tur på egen hånd. GPS spor fra 9 august.

Frokost på Landmannalaugar        Land Rover på Islandsk              Rett bil på rett sted.                      Det er et unikt landskap.

Halfdan.                                       Lunsjpause.                                 På vei sydover på F210 og         Vi feiret kusine Martes bursdag
                                                                                                       F261.                                          med pizza og brus.

Støng var en gård fra                    Geysir-området               Strokkur sprutet ofte.      Den kommer plutselig.
vikingetiden.

Camping i Tingvellir nasjonalpark  Lovplassen Tingvellir.      Utsikten.                                      Det var varmt nok til å spise is.    Kirken på Tingvellir.