Bildene er nederst på siden. Klikk for større versjon.
I Hengersberg skulle vi ut på A3 nord-vestover. Jeg lå først
og hadde akkurat passert gjennom dorfen da det plutselig ikke var noen
motorsykler bak meg. Jeg stoppet på veikanten, det samme gjorde bilen
som lå bak meg. De forklarte at bakhjulet på en av de andre
motorsyklene gikk i siksak... Jeg snudde og kjørte tilbake og fant
de to andre stående inne i dorfen. Det var Ole Kristians KTM som
ikke var frisk. En rask undersøkelse viste at hjullageret på
bakhjulet hadde rullet sine siste meter. Jaha. Klokken tre en lørdag
ettermiddag. Gode råd så ut til å bli dyre. En nærliggende
bensinstasjon og bilforhandler kunne låne oss verksted men uten lager
hjalp det ikke så mye. Det ble ringt og sjekket over en lav sko,
før vi fikk beskjed om at vi kunne reise til et mc-verksted ved
Deggendorf å få hjelp. Det var 15 kilometer unna, hjulet ble
festet på Steins KTM, og Ole Kristian og jeg reiste for å fikse
hjulet. Så enkelt var det ikke, skulle det vise seg. Vi fant frem
og kom inn, men det var ingen KTM-forhandler vi hadde blitt sendt til.
Og lager som passet hadde de ikke : - ( Vi fikk ut det havarerte
lageret, men var ellers like langt. Mens vi hadde vært borte hadde
Stein vært og spist på en restaurant og klart det vi ikke fikk
til via verkstedet, nemlig få tak i en varebil. Etter å ha
vurdet å sette igjen KTMen og endel bagasje for å sitte på
med Stein hadde Ole Kristian forsøkt å få tak i en varebil
via verkstedet vi var på. Stein hadde fått tak i varebil som
kunne hentes i Deggendorf bare de fikk gjort den klar. Mørkt var
det blitt, kaldere hadde det blitt og sultne var vi, så vi gikk for
å spise mens vi ventet på at bilen kunne hentes. Og reiste
så til Europcar for å hente varebilen som skulle stå
klar. Men det var ingen varebil som stod og ventet, men en 7,5 tonns MAN
kassebil! Med fartsbegrenser satt på 80 km/t. Og minst 80 mil til
Kiel. Stein og jeg kjørte så sakte vi kunne på motorveien
mens lastebilsjåfør Ole Kristian stadig ble lenger bak på
vei tilbake for å lesse opp KTMen. Når alt var lesset på
så var det bare såvidt litt last innerst i hjørnet på
bilen. Sent var det blitt og vi ble enige om å kjøre til første
skilt som viste vei til en seng før vi stoppet for natten. Den dukket
opp i form av Etap Hotel i Regensburg hvor det ble tre singelrom. Et til
lastebilsjåføren, et til syke Stein og et til meg.
Neste dag var det bare å sette kurs nordover. Og med gårsdagens
havari i friskt minne var vi glade for at vi hadde kommet oss av gårde
som vi gjorde. Selv om ting ordnet seg p åsitt vis så tok det
oss fem timer med plunder og heft. Turen til Hamburg som var dagens mål
kunne blitt meget strabasiøst om vi skulle brukt samme tiden etter
å ha kommet sent ut fra treffet. Vi skilte lag med lastebilen og
ble enige om å møtes i Hamburg i kveldingen. Stein og jeg
fulgte A3 videre mot vest til vi kom til A7 nordover. De første
40 milene gikk med kun en bensinstopp. Været var fremdeles gnistrende.
Sol, kaldt og tørre veier. Ved Kassel ble det lang lunsj. En telefon
til lastebilen fortalte oss at han hadde tatt en annen vei oppover. Han
fulgte A9 mot Leipzig, så da ville vi uansett ikke se mer til ham
på en stund. Etter å ha kjørt autobahn ennå en
stund tok vi av etter Hannover og fulgte bundesstrasse mot Celle. En litt
triveligere vei som går paralellt med motorveien oppver. I Celle
ble det en runde i gamlebyen samt en kopp varm sjokolade på en cafe.
Hamburg nærmet seg og vi måtte finne et sted å bo den
siste natten. Hvor skulle vi bo? Vi fulgte skilt mot messeområdet
for å se om vi fant noe der. Og det gjorde vi. Et passe lugubert
hotell drevet av en tyrker. Bad og do i gangen. Billig. Plass til lastebilen
var det også. Problemet var bare den at sjåføren på
lastebilen ikke fant oss. GPSen nektet å vise gaten der vi bodde.
Ikke fant han noe annet i nærheten heller. Min gamle GPS av samme
fabrikat fant gata uten problem, men det hjalp jo ikke. Jeg var jo der
og trengte egentlig ikke vite hvor jeg var. Etter å ha kjørt
gate opp og gate ned ga faktisk lasebilsjåføren opp og reiste
heller til den KTM-forhandleren han hadde funnet litt lenger nord i byen.
Stein og jeg som hadde ordnet både hotellrom og parkeringsplass,
og så ga han opp. Ja ja. Vi som fremdeles var på motorsykkeltur
fikk gjøre det beste ut av det. Hotellet lå ikke så
langt unne Reeperbahn, der hadde hverken Stein eller jeg vært tidligere,
så det var nå eller aldri. En syndigere kilometer skal en nok
lete lenge etter. Tilbudene kom gående mot oss, men vi holdt unna.
Mat måtte vi ha, og det fikk vi litt lenger opp i samme gate. Uten
tilbehør.
Mandag. Vi var i Hamburg, båten gikk fra Kiel i to-tiden. Det
var tid nok, så vi reiste for å finne igjen Ole Kristian. Etter
litt villedning fra min gamle GPS så fant vi både KTM butikken,
lastebilen og sjåføren. Han hadde fått sykkelen inn
på verkstedet i det de åpnet, så den var snart kjørbar
igjen. I og med at han hadde avtalt å levere lastebilen i Kiel så
ble KTMen lastet opp igjen for å kjøre de siste 10 milene
til Kiel. Igjen kom Stein og jeg først frem, og når vi ringte
Ole Kristian var han veldig kort i telefonen og la på. Han ringte
tilbake litt senere. Politiet hadde stoppet ham og forklart at det ikke
var lov å prate og kjøre samtidig. Og spurt om han hadde Euro?
Det hadde han ikke, og hadde sluppet bot. Bilen og alle papirer ble sjekket
og han hadde fått lov å kjøre videre. I Kiel ble MANen
levert, og Ole Kristian lettet med flere kilo. Endelig kvitt bilen og motorsykkelen
virket igjen. Vi trillet ombord på samme Kronprins Harald som vi
hadde kommet med fire døgn tidligere. Sammen med oss var det tre
tyskere som skulle til Norge på vintertur og Krystall-Rally, de synes
vel det var litt rart å se nordmenn på vintertur til Tyskland.
Etter en helt grei båttur kom vi til Oslo tirsdag morgen. BMWen
hadde markert litt på båten også. Oljelekkasjen ble holdt
øye med, men det ble ikke værre. Litt olje som rant ned når
den ble satt på støtta, men lekkasjen hadde ikke vørt
stor. 200 mil uten at det var behov for å fylle etter olje.
Var det så verdt turen? Ja, det var det. Elefanttreffet er en
utrolig opplevelse. Men det er langt, og det kunne vært mye mer vær
enn hva vi hadde. Vi får vurdere å komme tilbake til 100-års
jubileetet eller noe slikt.
Been There, Done That.
Hjemveien har
startet.
Ideelle
forhold for å reise på
Dagen er
perfekt...
...
så lenge det varte.
motorsykkeltur.
Oppdatert 11 feb 2006.