Wales, England og Belgia - Sommerferie 2018
Side 2
Bilder under teksten.
Etter at Rhonda var levert hadde vi ennå noen dager før vi skulle forlate England. Helgen ble tilbragt på halvøya vest for Liverpool, i håp om å kunne få en tur på en strand og et bad i sjøen når det først er ordentlig sommer i England. Det er ikke enkelt å finne en campingplass der vi kan slå opp lavvoen vår. Ingen av de campingplassene ved sjøen som vi finner vil ha telt. Der er det kun privat, reservert, eller de tar kun i mot campingvogner og bobiler. Vi finner en farm camping til slutt og slår oss ned. Og det er helt allright! En km å gå til en pub der det serveres deilig mat og drikke og all den plass vi trenger. Søndag forsøker vi oss på å kjøre til en strand for å bade i sjøen. Når vi kommer til stranda er alt helt greit, bortsett fra at det ikke er noe vann i havet. Det er lavvann og sjøen er 500 meter ute. Jeg forsøker å gå utover, men det er nesten som kvikksand å gå i. Beina synker nedi til over anklene i noe som minner om gjørme. Men etter et par timer kommer sjøen inn og det blir fint å bade. Været er fint og vi er der noen timer, men det siste badet fikk vi aldri for da var sjøen forsvunnet ut igjen. Det er godt vi ikke har så stor forskjell på flo og fjære her hjemme.
Neste dag er det tid for å kjøre noen mil igjen. Vi skal nord-øst over til North Yorkshire og Goathland, eller Aidensfield som stedet heter på TV-serien. Det blir en lang dag i en gammel bil, men utpå ettermiddagen er vi fremme. Bilen og jeg har vært her før (i 2004), men Gunnhild og Konrad har ikke vært her før. Vi tar den obligatoriske runden og kikker på alle "berømthetene" etter TV-serien før vi spiser en bedre middag på hotellet.
Neste dag tar vi damptoget til Whitby og ser oss om litt i byen der før vi tar toget tilbake om ettermiddagen.
Onsdag har vår siste dag i England kommet og vi kjører de omtrent 10 milene ned til Hull for å ta båten ned til Zeebrugge i Belgia.
Vårt neste mål er et lite Land Rover treff i Belgia, kun for Land Rovere med bladfjærer. Vi kjører til Opheers litt øst for Brussel der vi finner et hygelig lite treff med omtrent 40 biler. Et par av bilene var også på treffet vi var på i Wales, men ellers er det bare ukjente der når vi kommer. Men det tar ikke lang tid før vi kommer i prat og blir kjent med Belgiere, Engelskmenn, Franskmenn, Tyskere og en Sveitser. Bare hyggelige mennesker i sine Land Rovere. Treffet er lagt opp med fullpensjon der alle måltider fåes mot en liten slump penger. Og så er det "bar" med meget hyggelige priser for oss nordmenn. Tanken er at folk blir ennå bedre kjent med hverandre når de også sitter og spiser sammen, og det fungerte veldig bra. Og så hjelper alle litt til med det som trengs å gjøres. Også i Belgia var det organiserte utflukter med og uten bil. Vi var både på greenlaning, fottur, vinsmaking og fruktkonserveringsmuseum innimellom god mat og annet.
Når treffet i Belgia var slutt var det på tide å vende nesa hjemover. Vi hadde mange mil opp til Kiel der vi skulle med båten hjemover onsdag formiddag. Med Land Rover-fart utenom Autobahn så beregnet vi oss to overnattinger underveis, det gjorde at også den delen av turen ble relativt behagelig. På turen nordover i Tyskland fikk vi også første regnvær siden vi var i Tyskland på vei mot England. Og selv om det hadde vært varmt til tider så kjente jeg at jeg slett ikke hadde savnet regnet mens vi var på tur.

Til side 1.

Aidensfield Arms.

Toget til Whitby.

Schripps Garage.

Så fant vi noen engelske
motorsykler også...

På brygga i Hull var det også
noen som skulle på Le Mans
Classic weekend.

Trivelig på plass i Opheers.

"Pub'en".

Ute på biltur.

Ute på fottur.

En særdeles luftig kirke.