Jan Mayen vintersesongen 2018 -2019

Månedene:    September 2018    Oktober 2018    November 2018    Desember 2018    Januar 2019    Februar 2019    Mars 2019    April 2019

Mars kom med mer lys og bra turvær - i allefall i begynnelsen av måneden. Det ble flere fine turer opp i Jan Mayens vulkanske landskap. Vi hadde et lite håp om å komme til topps på Beerenberg og mange av turene inngikk i treningen til den eventuelle Beerenberg-turen. Første uka i Mars hadde vi en nydelig tur til Frognertoppen mens vi ventet på været som kunne tillate å forsøke oss på Det Store Fjellet. En annen ting som stod på ønskelista her på øya var en natt i telt, og det klarte jeg å få til. Det var ikke lange turen vi gikk, men i Alkevika var vi langt nok borte til at vi ikke så lysene fra Olonkin.
Så - 9. mars var det klart for forsøk på å bestige Beerenberg, 2277 moh. Vi startet med bandvogn fra Olonkin grytidlig og begynte å gå fra Ekerolddalen 45 moh. klokken 06 om morgenen. Det var ennå mørkt og vi gikk med hodelykter den første halvannen timen. Så fikk vi en nydelig soloppgang oppover Kronprins Olavs Bre på vei mot Nunataken. På Nunataken var det en lenger pause med mat og litt tørre klær før vi bandt oss inn i taulag for å gå det siste stykket opp mot kraterkanten. Vi passerte flere bresprekker underveis, men kom opp uten uhell. Vi var "bare" oppe på kraterkanten på noe over 2200 moh. og gikk ikke langs lanten videre opp til Haakon VII topp på 2277 moh. Vel oppe var vi bare halvveis på turen, nå var det å ta samme veien ned igjen. Ned til Nunataken, av med tau og stegjern, på med brodder og fortsette videre ned, ned, ned. Når vi var nede ved startpunktet i Ekerolddalen hadde vi vært ute i 12 timer og 15 minutter, vi hadde gått 24,5km og nesten 2200 høydemeter opp og ned igjen!
Et par dager etter Beerenberg hadde jeg en tur igjen før kjentmannsmerket var i havn, det var turen til Høybergodden. Høybergodden er Norges vestligste punkt og det ligger altså her på Jan Mayen. Turen gikk over til andre siden av øya og langs kysten videre sør-vestover. Det var delvis sol og stort sett vindstille og det ble en fin tur på truger mot Høybergodden og Jørns Hule som var nattens overnatting. Jørns Hule er en enkel hytte som er bygget inne i en grotte. Det er to sengeplasser og en ovn. Problemet er at pipa til ovenen ikke går ut av grotten. Det var lite vind den kvelden og trekken var ikke god. Etter et forsøk på å fyre opp var både hytta og grotten full av røyk... Etter neste forsøk ble det fyr i ovnen og god varme, men alt jeg hadde med luktet sur røyk i lang tid etterpå.
Så var det tid for dingvask av hele stasjonen. Været ble betydelig dårligere. Nedreisefest har vi hatt og nå har jamen sommerkontingenten kommet på plass også. De siste dagene i mars er det overlapp og opplæring av ny kontingent før det blir noen få dager i april før vi er stemt ut og satt på flyet hjem. De seks månedene har gått skremmende fort!

Ut på tur - aldri sur!

Tone og Linda på
Frognertoppen.

Topptur på sitt beste.

En natt i telt på Jan Mayen.

Soloppgang på vei opp
mot Nunataken.

Se solen!

Utsikt over Sør-Jan.

Åtte av Vinterkontingenten
2018 - 2019 kom til topps
på Beerenberg!

Det var kaldt på toppen.