NLRK Landstreff Gudvangen 2007
30 juli til 5 august.

Norsk Land Rover klubb hadde overlatt til avd Hordaland å arrangere årets landstreff. Stedet ble Gudvangen i Sogn & Fjordane. Jeg hadde ferie den aktuelle uken og tok med guttene og reiste av gårde i vår gamle Land Rover med Lillebror på slep. Vi hadde avtalt å møte flere som skulle samme vei på Sokna, men før vi kom så langt fikk vi følge av en Ex-mil. Etter en kort stopp på Sokna kjørte vi tre seriebiler i følge mot Gudvangen. På vei opp Hallingdalen måtte vi slippe forbi noen biler som holdt større fart enn oss, og på et av disse stoppene fikk vi følge av ennå en Land Rover. En Defender med et engelsk par som også skulle til Gudvangen. Så var vi fire i følge. På Gol skulle vi møte bil nummer fem, og fem ble det i følge fra Gol via Hol og Aurland på vei til Gudvangen.
Vi skulle bo på Gudvangen Camping. Campingplassen stod godt i stil til vår farkost, neppe særlig oppgradert siden 50-60 tallet. Vi slo oss ned, traff kjente og grillet pølser og kjøtt. Landstreff 2007 var i gang.
Neste dag, tirsdag, var det trial på programmet. Jeg hadde bestemt meg for ikke å kjøre i år så vi gikk bort for å se på de andre som lekte seg mellom portene. Det rykket nok litt i gassfoten, området så snilt ut også, men det ble "bare se men ikke kjøre" som planlagt. Senere samme dag tok vi følge med noen andre biler på tur til Jorddalen og Stalheim. Det var BRATT opp inni og utenpå fjellet opp til Jorddalen. Vi betalte oss gjennom en bom og fikk en flott tur innover til vi hadde passer 1000 moh og fått kastet snøball. Tilbake gjennom bommen og inn en annen bom mot Stalheim. Igjen flott natur og slett ikke ille vær. Turen avsluttet ned Stalheimskleiva før vi tok hovedveien tilbake til Gudvangen og kveldens grill.
Onsdag var det regn. Campingplassen tålte ikke kombinasjonen av regn og kjøring på gresset særlig bra og det var ikke lenger mulig å gå tørrskodd med sko på plassen. Fra nå av var det gummistøver som gjaldt. Dagen ble brukt til en tur til Voss sammen med treffets eneste Santana. En grei tur i hyggelig selskap.
Torsdag var været heller ikke helt tørt, så vi måtte finne på noe slik at vi ikke ble gående ute og bli søkkvåte denne dagen. Løsningen var to tunneller unna i Flåm. Det ble tur med Flåmsbanen. En imponerende togstrekning opp fra havet til Bergensbanen ved Myrdal stasjon. På turen opp og ned var det flere stopp og innlagt guiding på flere språk. Huldra i fossen så vi ikke med hun var visst inni der et sted.
Etter første tunnell på turen tilbake fra Flåm tok vi avstikkeren ned til Undredal. Det skinte sola og vi kjøpte is og gikk og så på den bitte lille stavkirken de hadde der. Et idyllisk sted i pent vær. En tunnel videre så var vi tilbake i Gudvangen, der var det ikke vakkert vær men derimot regn. Vi grillet så godt vi kunne under presenninger og ble mette den kvelden også.
Fredag var det Trophy og vi var igjen tilskuere. Først nede i "sentrum" der det var to oppgaver med gummibåt og kano. Senere var vi oppe i grustaket der det var trilling av hjul og vinsjing av biler. Det er tydlig forskjell på hvordan de forskjellige lagene løste sine oppgaver.
Lørdagens trial finale lot vi gå uten oss, været innbød ikke akkurat til å stå ute og se på så lenge vi ikke "måtte". Senere var det landsmøte med servering av kaffe og vafler, landsmøtet foregikk ellers i rolige former. Lørdag kveld var det satt opp buss til avslutningsarrangementet som foregikk inne i fjellet like oppi dalen. Vi gikk inn i fjellet der vi fikk utlevert hjelm og jakke. Fjellet var helt hvitt inni, og det var satt opp farget lys her og der langs gangveien innover til spisesalen. Det ble servert tre retters middag med kaffe før treffet ble offisielt avsluttet med utdeling av premier og priser for dette og hint.
Søndag regnet det igjen. Vi pakket det vi hadde og satt turen østover igjen. Denne gangen gikk turen gjennom Aurlandstunnellen for å ta Hemsedalsfjellet over til Hallingdalen. Bilen som hadde gått som en klokke både denne turen og mange andre turer før, begynte å fuske og miste fart. Med 50 hester er det ikke akkurat så mye fart til overs, så opp Hemsedalsfjellet gikk det i 30 i annet gir. Litt feilsøkning tydet på at det var en sylinder som ikke var helt med, men selv ikke forsøk på bytte av plugger eller pluggledninger gjorde saken noe bedre. Vi kom oss hjem denne gangen også, selv om farten ikke helt var til stede i den grad den skulle vært.

På vei over fjellet mot Aurland.     Fylkesgrensa Sogn og Fjordane.  Ned mot Aurland.           Gudvangen Camping.                   Trial i idylliske omgivelser.

Opp Jorddalen.                Jorddalen.                                   Sommer i Norge!                        Vi passerte noen bommer.            Regnbue over Jorddalen.

Mellom Jorddalen og Stalheim.     Stalheimskleiva.               Santana på tur.                Vi tok turen fra Gud-      Land Rover for store,
                                                                                                                                 vangen til Bakka.             Land Rover for små.

Tur med Flåmsbanen.                   En flott togreise.                           Undredal.                                    Livet på Gudvangen.

Hjultrilling var en del av Trophy.   Vinsjeoppgaven startet     Synkemyr 2007.             Gitarspell en kveld.                      Barneteltet. Barn liker jo vann...
                                                   her.

Ekte vannklosett...            Vi sov tørt hele uken.                  Treffavslutning lørdag       Langt inne i fjellet.           En Defender hadde også blitt        Hjemvei. Aurlandstunnellen.
                                                                                           kveld.                                                                    invitert.