Citroën XM TurboD.
I 1997 kjøpte jeg etter sterk påvirkning fra min eneste tante en Citroën. En grønnmetallic XM registrert som varebil. Dens fortid var som leasingbil med komplett servicehefte og tilsynelatende i god stand. Som mange andre har jeg hatt en smule skepsis til Citroën. Men etter å ha kjøpt og ikke minst kjørt bilen er det ikke noen sak å innrømme at jeg får mer og mer sans for denne bilen. Meget behagelig å kjøre langt og fort i. Med et meget behagelig forbruk.
Planen var etter hvert å bygge om til stasjonsvogn. Dette ble gjort i april / mai 2000, og nå har vi fått femseter. Ombyggingen har to sider, en administrativ side og en praktisk side.
 
En bør begynne med den administrative delen da dette TAR TID. For biler yngre enn 10 år må det betales avgift. For å få betale avgift må en søke med kopi av vognkort til sitt tolldistrikt om å få bygge om sin varebil til personbil. Jeg sendte søknad til Oslo og Akershus Tolldistrikt på faxnummer 22860213. Etter to uker kom svar fra Tolldistriktet vedlagt innbetalingsblankett. Denne må betales og kvitteres. Etter det må bilen fremvises for godkjenning innen to måneder. Når bilen er godkjent, får en rekvisisjon på hvite skilt. Jeg fikk to ukers frist til å levere inn de grønne skiltene.

Den praktiske delen går ut på å fjerne skilleveggen og vareromsgulvet. Skilleveggen er lett å skru ut. Gulvet er sveiset i tre punkter fremme, tre punkter bak, samt et på hver side. Foran og på sidene kommer en til med baufil, mens punktene bak enklest tas med vinkelsliper. Husk å dekke til for gnistspruten.

Når gulvet er ute er det ”bare” å skru på plass setene i de originale festene som sitter i gulvet. Jeg fikk seter fra en personbil, noe som gjør at festet for seteryggen må bygges ut etpar centimeter. Dette fordi personbilsetene har litt bredere sidepute og tilsvarende smalere nedfellbar ryggpute.

Baksetet er på plass, og gutta kan ta plass i sine seter.
 
 
 

Så er turen kommet til dørene. I Citroëns franskbygde varebiler er det kun sentrallåsen det er lagt opp ledninger til. Jeg fikk innmat med elektriske vindusheiser, byttet kabel og satt inn vindusheisene. Og fikk foreløpig svarteper. Det viser seg at det ikke ligger ledning for el vinduer (og bakseter) til dørstolpen. Så enn så lenge har jeg el vinduer uten strøm.

Hva kostet det?

Brukte bakseter komplett med seler og dører:   8000,-

Avgift (statusendring):                                       4606,-
Kontroll på trafikkstasjonen:                               400,-
Nye skilt:                                                           319,-
 

Grønne skilt byttes mot hvite.

Oppdatert 19.09.00
 

Tilbake