Primustreff 2015
20 - 22 februar

Årets Primustreff må sies å være en suksess både værmessig og med tanke på antall treffdeltagere. Treffet var det noen-og-førtiende i rekken på samme sted som alle år tidligere, Fjorda ved Bjoneroa.

Jeg hadde ordnet med fri på fredagen for å få med hele helgen i år. På de mer enn 15 årene jeg har vært på Primus har det blitt noen forkortede besøk fredag - lørdag eller lørdag – søndag. Men i år ble det full pakke og med det vært vi fikk så var det full score. Turen startet hjemmefra på Ås etter en sen frokost. Sola skinte og varmegradene var absolutt til stede. Etter den relativt dårlige vinteren i år så hadde den siste ukens mildvær tatt mye av snøen mens saltet på veiene fremdeles lå igjen. Turen gikk gjennom Oslo, videre opp gjennom Nittedal til Jevnaker. Det er ofte litt spenning på hvordan føret er fra Jevnaker oppover langs Randsfjorden, men også der var det stort sett bart. Først siste stykket opp mot treffet var det vinterføre, dvs. isete og sporete. Så kom piggdekkene til nytte også.
Vel oppe på plassen hadde jeg ikke fått ut øreproppene en gang før jeg ble tilbudt en ankerdram. Langs veien stod det noen motorsykler og noen telt og flere skulle det komme. Siden det var lite snø og varmegrader var det enkelt å lage plass til teltet. Fikk låne et par truger og tråkket litt rundt så var det fin hard snø til å sette opp lavvoen på.
Primustreffet er vel ellers som andre treff, en hilser på gamle kjente og treffer noen nye. Koker og steker mat på sin Primus, skåler litt og juger litt. Historiene blir som regel bedre og bedre etter som tiden går. Mørket kommer litt etter seks om kvelden, da gjelder det å ha kjøpt sine vedsekker slik at bålet er sikret. Og det tidlige mørket gjør også kvelden kort for noen. Det er noen som kryper i soveposen allerede klokken åtte eller ni på natta…
Som nevnt så var det bra oppmøte i år. På lørdag morgen talte jeg 75 sykler og på søndag morgen var det 80 sykler. Noen hadde reist, noen hadde kommet og noen var på dagstur, så det var over 100 sykler innom i løpet av helgen. Og folk kommer fra nær og fjern. En engelskmann, en belgier, mange fra Nederland, Tyskland, Danmark og Sverige. Og fra Toten, Vestlandet, Sørlandet og dalstroka innenfor.
På lørdag ble jeg «lurt med» ut på tur av noen i naboteltene. Det var så fint vær at vi bare måtte ut og kjøre litt. Turen gikk ned til Randsfjorden og litt nordover før tok av på en bomvei oppover i åsen. Planen var å komme ned igjen til Fluberg Bru. Føret var litt vanskelig. Is, spor, hard snø, løs snø, skare og slikt som det ikke er lett å holde styrefart på. Den som sier det er kaldt å kjøre motorsykkel om vinteren har ikke vært på slike turer. Det ble lettelser i antrekket flere ganger underveis. Etter noen timer i solskinnet og diverse feilnavigeringer kom vi oss omsider ned i sivilisasjonen igjen. Det ble sen lunsj / tidlig middag på Bjørnen denne dagen.
Etter en kald natt kom søndag kom med det samme nydelige været ennå en dag. Det er alltid noen som er tidlig av gårde, selv må jeg ha litt tid på å våkne, lage god frokost på Primusen og surre litt rundt før jeg er klar til hjemveien. Hvor kaldt det var er det ingen sikre kilder på, men det var godt under 10 blå. Slikt fører gjerne med seg litt startvansker for enkelte med tilhørende underholdning for andre. Noen taues i gang, mens andre får start med hjelp av startkabler. Og alle kommer seg av gårde til slutt.
Det hadde kommet en centimeter snø i løpet av natten som ikke gjorde det mindre glatt enn det allerede var. Jeg tok det pent ned bakkene og videre på veien mot E16. Fra E16 og hjem var det tørt føre og absolutt et snev av vår. Og det er det som er så fint med Primustreffet, vi legger på en måte igjen vinteren der oppe. Nå går det fort mot vår og gummidekk igjen.

Trykk for større bilder

Langs Rv 4 nordover.

På vei opp fra butikken.

Velkomstkomiteen var på plass.

Jawa er ikke for
hvem som helst.

Nederlendere på tur.

Det kom mange fra
Nederland i år.

Tor hadde vært et par dager
allerede når vi kom.

Nimbus:
Dansk ingeniørkunst.

Disse to hadde begge kjøpt
MZ fra samme mann.

Det smakes på vinen.

Bål er obligatorisk
på slikt et treff.

Opelen og dens eier var
på plass i år også.

London Gin på sykkel
og eier som kom fra London.

BMW i soloppgang.

Erna og Jon Arne
tar morgenkaffen.

I år var det folk på Kola.

En gjeng av oss dro på
lørdagstur i finværet.

Inne på åsen et sted.

Lost. Vi måtte tilbake et stykke.

Yeah!

Vi værmer oss siviliserte
strøk igjen etter noen timer