Tur-retur Tromsø 2008
Side 1: Oppturen.
Side 2: Nedturen.

Noen ganger er det greit å ha en unnskyldning for å reise på tur. Denne gangen var det en tre timers jobb som skulle gjøres i Storfjord i Troms. Det går jo fly, men... det var fremdeles sommer, jeg hadde litt ferie igjen og ny motorsykkel som ennå ikke var utprøvd på langtur. Ole Kristian hadde vel i grunnen ikke så mye ferie igjen, men litt skal han jo ha igjen for å drive for seg sjøl, så han ble med på tur. Nå har det seg at vi begge har sønner som er 12 år, da er det på tide å få de med på motorsykkel.
Halfdan og jeg startet hjemmefra 9 august og kjørte til Gjøvik der vi møtte Ole Kristian og Magnus. Guttene ble fort enige om å dele på plassen i sidevogna, der de hadde det som plommen i egget - eller var det som sild i tønne?
Vi reiste Gudbrandsdalen oppover uten faste planer om første overnatting. Det var litt sol, litt regn, kaldt over Dovre og bedre nordenfjells. På Dombås ble vi enige om å kjøre til Vuku der Ole Kristian og Magnus hadde familie. Vi var fremme sent, men ble godt mottatt.
Søndag kom med nydelig vær og vi hadde lang frokost og gikk tur i elva før vi kom oss videre litt utpå formiddagen. Planen var å ta Kystriksveien Rv17 nordover. Ved Høylandet svingte vi av E6 for noen dager. Det ble lavere fart, flere svinger og mindre trafikk. Pluss noen ferger selvfølgelig. Vi gikk opp og så hullet i Torghatten der Hurtigruta snudde seg ute i havet. Lavvoen ble slått opp for første gang på Torghatten Vamping etter at vi hadde kommet ned fra hullet igjen. Samme sted fikk vi makrell på stang fra land, det ble makrell i tomat uten tomat til frokost dagen etter.
Turen gikk videre nordover langs kysten. Dette ble den store ferjedagen. Av den grunn blir ikke kjøringen særlig effektiv, men det er vel heller ikke meningen med denne veien. Naturen er imponerende med fjorder og fjell, smale veier og de nevnte ferjene. Vi fikk lang lunsj på en brygge og flere små pauser for å se på fjord og fjell. Dagen ble avsluttet i lavvoen etter at siste ferje hadde lagt til i Halsa. Der hadde vi en flott solnedgang med røde topper rundt Svartisen og rødflammende himmel.
Stadig videre nordover neste dag, forbi Svartisen til Saltstraumen. Her ble fiskestengene forsøkt igjen, men det var ikke napp å få hverken for liten eller for stor. Ute på Rv80 på vei mot Fauske tok vi igjen køen som stod helt stille. Vi fikk vite det hadde vært en dødsulykke med en lastebil og en motorsykkel involvert. Stemningen sank flere hakk... Etter en times stopp var det bevegelse i køen igjen. Ved ulykkesstedet så vi noe grønt med prøveskilt som lå på den ene siden av veien og en trailer på den andre siden. En kjører litt ekstra forsiktig en stund etterpå. Like etter Fauske stod det skilt om at vi var midtveis på E6... Like langt til Halden som til Kirkenes? Norge er langt, det er helt sikkert. Dagen ble avsluttet i lavvoen igjen, denne gang på Narvik Camping.
Det var blitt onsdag og vi var nesten i Troms. Været var bra og veiene ble bare bedre og bedre jo lenger nord vi kom. Vi ankom Tromsø til en sen lunsj kombinert med en liten sigtseeing i byen for gutta som ikke hadde vært så langt nord før. Etter noen timer i Tromsø kjørte vi tilbake til Storfjord der vi fant oss en campinghytte å bo i. Den lå i gangavstand fra stedet jeg skulle jobbe dagen etter.

Klar for tur!                                 Pause på Dovre.                           Overnatting i Vuku.                     Lunsj i det fri.

Klar for turen opp til hullet            Oppe!                             Torghatten Camping.                   Makrell.                          Magnus fikk den største
i Torghatten.                                                                                                                                                                 fisken.

Vi venter på ferja.                         Vevelstad til Tjøtta.                     Vevelstad.                                   Det koster å kjøre ferge.

Det ble noen stopp.                      Helgelandsbrua ved                      Øyriket Kleivhalsen.                    Gutta nyter utsikten.
                                                    Sandnessjøen.

Øyriket Kleivhalsen.                     Undertegnede koser seg på tur.    Solnedgang over Svartisen.          Solnedgang.

Svartisen.                                     Prima tursykkel.                          Fiske i Saltstraumen.   Denne fikk nok mer fisk enn oss.

Ulykke og kø.                              E6' siste ferje.                              Det var noe Lappverk å se
                                                    Bognes til Skardberget.                langs veien.

Første gang i Tromsø.                  Tromsø.