Int. GS Paastreffen 2011
BMW GS-treff i Nederland, påsken 2011

Påsken 2011 var usedvanlig sent på året, og tanken på å reise på motorsykkeltur i stedet for på fjelltur med ski og Kvikk-Lunsj kom ganske tidlig. Nå ble det faktisk tid til en liten tur på hytta på Blefjell før motorsykkelturen startet, og antagelsene viste seg å være helt rette. Det var litt råtten snø her og der rundt hytta, men ikke noe skiføre.
Onsdag før skjærtorsdag var dagen for avreise. Brynjolf, min ene sønn skulle være med på baksetet.  Han er 12 år og har vært med og kjørt litt motorsykkel, men bare dagsturer i nærområdet hjemme. Dette ble hans debut på langtur, og han bestod med glans. Første etappe var hjemmefra Ås til Göteborg der vi skulle med båten til Kiel. Etter litt trøbbel slik som en manglende låsesplint til bremseklossene bak og særdeles lite luft i bakhjulet kom vi oss av gårde omtrent i rute. Med bremser og hjul i orden. Vi tok nesten strake veien til Göteborg, dvs. vi tok den Blå-Grønne omveien i stedet for å kjøre over Svinesund. Motorvei blir det jo fort nok av på en slik tur, og dette var et fint avbrekk. Turen til Göteborg gikk uten problemer og vi kjørte ombord og fant vår lugar på Stena Germanica.
Kl 9 neste morgen var vi i Kiel. Frokosten var spist og det var bare å sette forhjulet i retning Hamburg hvor vi skulle en liten tur innom Touratech når vi først var på de kanter. Touratech hadde flyttet siden sist jeg var der, og når vi nå kom bakveien via A1 var det veldig enkelt å finne frem. Vi skulle bare ha en liten duppeditt, hvis de hadde, og det hadde de. Fra Hamburg gikk ruta videre forbi Bremen før vi tok av mot Lingen  og Nordhorn og grense Nederland. Det var dette med å komme litt bort fra motorvei igjen, dessuten har jeg brukt denne veien tidligere den gang jeg kjørte Yamaha og skulle på Tenere-treff i Nederland på 90-talet noen ganger. I syv-tiden var vi på plassen der GS-treffet skulle holdes. Jeg visste vi var en dag for tidlig ute, men regnet med å kunne slå opp lavvoen likevel. Slik ble det ikke. Arrangøren hadde visst en eller annen avtale som tilsa at vi ikke kunne telte på plassen før fra neste dag. Men vi traff en hyggelig fyr der som hjalp oss å finne et sted ikke langt unna. Et par kilometer unna var en campingplass som tok vel i mot oss. Lavvoen kom opp og vi var i gang med sommerens campingliv. For sommer var det selv om kalenderen sa påske. Temp måleren på GSen hadde pendlet rundt 25 grader det meste av dagen, med sol fra blå himmel. Mat hadde vi dårlig med, så det ble en kveldstur inn til Loon op Zand for litt kveldsmat før vi la oss. I byen var det masse folk ute og stemning en sommerkveld verdig. Vi fant oss litt mat blant alle de drikkende menneskene og trillet tilbake til soveposen.
Neste dag hadde vi da ingen store planer. Vi sov lenge etter den lange turen dagen før, før vi pakket sammen lavvo og innhold og kjørte for å finne frokost som første mål. Frokost fant vi på et serveringssted ikke langt unna. Fin frokost ble det med juice, kaffe og deilig toast. Neste mål for dagen ble å reise til Belgia der Brynjolf ville smake ekte belgisk vaffel. Vi var to-tre mil fra grensa og fant en by på andre siden av grensen og ba GPSen om å holde seg unna motorvei. Det klarte den – og vi – og vi fikk en flott tur på små veien og endte i Turnhout der vi fant vaffel med is og diverse annet tilbehør. Brynjolf fant ut det jeg allerede visste, dette er kraftig kost... Vi hadde nå somlet bort såpass mye tid at det var på tide å komme seg tilbake til GS-treffet igjen. Så sagt så gjort og litt før fire var vi der igjen, denne gangen var vi ikke alene heller. Vi kjørte en runde på plassen for å se etter kjente, vi visste det skulle være noen der. Før vi fant noen, fant Børje fra Allroad-MC oss og vi slo opp lavvoen ved siden av hans telt og fikk flott utsikt over vannet som lå der. Når lavvoen var oppe kom Oscar, Sigmund og et par til fra Allroad-MC, men de skulle ikke bo på plassen da de ikke hadde med seg telt. Tenk å reise på treff uten å ta med seg telt? I det flotte sommerværet. Nok om det, de ble en times tid før de skulle reise til et sted de kunne sove i seng før de skulle komme tilbake. Sa de. Ingen så mer til den gjengen. En SMS dagen etter fastslo at de hadde «drukket seg fast sammen med noen lokale langbente damer»... Slik er det bare, det er ikke med å si om den saken., Vi som var på treff hadde det hyggelig i lag med god mat og nok drikke. Kvelden ble ikke veldig sen for min del, de får holde ut som er godt trent til slikt.
Neste dag opprant med det samme nydelige sommerværet. Det var satt opp noen workshops av ulike arter jeg kunne ha meldt meg på, men jeg var for sen, så alt var fullbooket. Arrangøren hadde også laget diverse ruter rundt i området, og Børje og jeg ble enige om å sette av gårde på en av disse, Smokkelrit. Turen gikk på gamle smuglerveier i området mellom Nederland og Belgia. Etter noen mil på veier av forskjellig kvalitet, alle med fast dekke, gjennom boligstrøk og små skogholt var det tid for turens første fika. Vi var enige om at det ikke var verdens mest spennende allroad-veier vi kjørte på, men at vi skulle forsøke en etappe til. Neste stopp ble ved en av kanalene som renner gjennom området. Varmen var nå kommet opp i flere-og-tjue grader og vi begynte å bli sultne. Smokkelrit avbrøts og vi lot GPSen finne en restaurant i stedet. Etter en bedre lunsj bar det tilbake til GS-treffet, en times tur. Det var godt å få av seg kjøreutstyret og få på shortsen i stedet. Badeshortsen, faktisk. Årets første bad ble tatt denne dagen. Både Brynjolf og jeg var uti, sammen med mange andre treffdeltagere. Treffet var med ”halvpensjon”, dvs. både frokost og middag. Denne lørdagskvelden var det grilling som stod på menyen. Og det ble grillet, spist og drukket til solen gikk ned og vel så det.
Søndag var start på hjemreise for Brynjolf og min del. Vi hadde mellom 50 og 60 mil til Kiel, og ferga tilbake til Göteborg gikk kl 19:30. Innen vi hadde våknet, spist og pakket hadde klokka blitt halv ti, og temperaturen hadde blitt høy nok til å la det være svært lite tøy under kjøreutstyret. Veien til Kiel bestod av mye motorvei, men med en time kjøring og så pause gikk det ganske smertefritt. Vi rakk båten med god margin, og fikk med oss solnedgangen fra øverste dekk.
I Göteborg var det igjen samme vær, bare noen små grader kjøligere. Hjemturen ble E6 i stor grad, med samme frekvens på pausene var vi hjemme på tunet i 14-tiden.

Klikk for større bilder

Vi forlater Norge via Blå-Grønne veien.

Touratech i Hamburg.

Innpassering Nederland.

Pause i gresset.

Camping ved Loon op Zand.

Fin frokost.

På vaffeltur til Belgia...

Og vaffel fant vi. Deilig!

Oscar kort innom GS-treffet.

Oscar kom og dro sammen med Sigmund, Bjørn og Terje.

Og der var de borte igjen.

Noen har med seg mer enn andre.

Vi bodde sentralt ved stranden.

Campingliv.

Solnedgang over sjøen.

Leirbål på stranden.

Dagens rute planlegges.

Fika i Belgia.

Pause ved en kanal.

Lunsjstopp.

Årets første bad ble tatt.

Første for Brynjolf også.

Stemningsbilde fra treffet.

Brynjolf hadde det fint.

Det ble servert grillmat på lørdag.

Ennå en vakker solnedgang.

Campen og stranden.

Morgenstemning i lavvoen.

Bensin og is-pause i Tyskland.