Torsdag 2 september 2004

Forberedelsene til turen har gått litt i rykk og napp de siste ukene. Bilen er så vidt jeg vet i god stand. Motoren har fått ny olje og oljefilter. Kjølevæske og andre væsker er sjekket og funnet i orden. Bremsene virker etter overhaling i fjor, styringen er uten for stor dødgang. Sommerens støv er vasket bort, og en runde med Turte Wax er unnagjort. Hard-topen er funnet frem og har fått en nødvendig vask og polering. Sist den var i bruk var forrige gang vi var i England, i mai 1998. Den gang gikk turen til Land Rovers 50-års jubileum. Der kjøpte jeg soft-topen som siden har vært benyttet de gangene vi ikke har kjørt åpent. Men nå ser jeg fordelen med hard-topen igjen. Den har sidevinduer, det har ikke soft-topen. Når vi igjen skal kjøre på gale siden av veien kan det være greit å ha en viss oversikt i blindsonene.

I dag er dagen. Brynjolf og jeg startet hjemmefra klokken kvart over ni i morges. Alle bager og annet paragas var pakket inn i bilen, og så langt tror jeg ikke vi har glemt noe. Vi kjørte til Moss i nydelig morgensol med noen tåkedotter her og der. I Moss kjørte vi rett på ferja som lå og ventet på oss. Jeg ringte reiseleder Hans Petter når vi nærmet oss Horten for å høre hvordan de lå an, og fikk høre at de nærmet seg Horten langs landeveien. Javel, da kom de til å ligge foran oss på veien mot Kristiansand.
Rett etter vi hadde passert inn i Telemark så vi det stod en kjent gjeng parkert på en rasteplass. Og rett nok, der stod de. De stod der fordi Ernst hadde punktert på tilhengeren... Odd hadde visstnok reservehjul i sin henger av samme type, så da var det bare å vente på at han skulle dukke opp. Mens vi ventet i solen så var det tid for å bli litt kjent med de vi ikke kjente fra før, eller spise litt. Så dukket Odd opp, Ernst fikk igjen henger med luft i begge hjulene, og vi kunne fortsette mot Kristiansand.

Jeg med min serie 1 var den langsomste i følget på omtrent 12 Land Rovere, men jeg tror ikke vi sinket den øvrige trafikken så veldig mye. Fartsgrensene ble stort sett nådd, og overholdt på turen nedover. På Lasses kro ble det stopp med lunch for de som ikke allerede hadde fått det, og is for oss andre. Videre til Kristiansand gikk det jevnt med en pause omtrent halvveis. Klokken fire var vi i byen, og køet opp foran innsjekkingen. 269 km i dag. Hvor mange vi var på brygga er jeg ikke sikker på, men vi fylte nesten to venterader.


Så kjører vi om bord.

Båten gikk etter ruta klokken 18:00. Nå er det bare å nye sjøreisen og forhåpentlig noe god mat og drikke. I morgen kommer vi til Newcastle klokken 09:00, så går turen videre sørover i England.