Dammskogsträffen 16-18 Januar 2009

Det ene treffet fører til det andre, slik ble det til at jeg kom meg på treff i Dalarne i Sverige denne helgen i januar. På GS-treffet på Finnskogen ble vi sittende og prate om dette og hint, etterhvert kom vi inn på vinteren som nærmet seg og hva vi skulle finne på da. Anders hadde vært på Dammskogstreffet forrige vinter, og mente det kunne gjentas. Utpå vinteren ble vi enige om å ta en tur sammen med Odd. Slik ble det ikke helt, Odd ble hjemme, men Pål og Ole Kristian tok turen i stedet.

Anders, Pål og jeg ble enige om å møtes på Kjellerholen i halv-ti tida fredag morgen, mens vi skulle møte Ole Kristian langt borte i Sverige. Det var ørlite snø i lufta og rundt -10 når jeg reiste hjemmefra, og den lille snøen hadde gjort det glatt. I Oslo stod det køer der det normalt skulle være køfritt på en fredags morgen, men jeg kom mellom og møtte de andre omtrent i tide. Vi kjørte mot Fetsund og Bjørkelangen på vei østover. Det lille av snø holdt opp, og veiene var etter det tørre og fine. Grensen til Sverige ble krysset på en av de små veiene, og inn i Värmland bar det. Anders hadde lagt opp rute, og vi var inne på noen grusveier her og der. Det er første gang jeg har kjørt i januar og blitt skikkelig støvete! Jeg lå bak Anders på grusveiene og det støvet skikkelig av de frosne men bare veiene. I Sunne stoppet vi for en matbit og litt varmt å drikke og endte opp på et koselig konditori i byen. Videre mot øst gikk det fremdeles an å finne noen av de små veiene. Tiden gikk og jeg fikk telefon fra Ole Kristian som hadde kommet til Dala-Järne der han ventet på oss. Det ble slutt på grusveiene, og vi satte raskeste kurs for å møte ham. Vi traff ham, handlet den maten vi skulle spise i løpet av helgen, og siden det var en stund siden sist vi hadde spist noe, så tok vi en pizza på den lokale pizza-sjappa. Det ble mørkt mens vi spiste, så siste biten frem til treffet gikk i mørke. Temperaturen lå fremdeles rundt -10 slik den hadde gjort hele dagen, og veiene var like tørre og fine.
Vi fikk tilbud om å bo i hus når vi kom frem, men hadde blitt enige om å sette opp Andres' nyinnkjøpte lavvo for å teste den og ovnen som fulgte med. Vi fant den flateste plassen vi kunne og bygde lavvoen som skulle ta 8-10 personer. Med oss 4 og ovnen i midten var det i grunne fullt, så hvor de andre 4-6 personene skulle ha sovet vet ikke vi.
Det var 15-20 sykler på dette treffet, så det var ikke større enn at vi fikk pratet med alle. Vi hadde besøk i lavvoen, og vi var inne i hyttene og pratet med de som var der. Etter en stund var det godt å krype ned i ny sovepose og fortsette i drømmeland i teltet.
Lørdag frokost ble laget ute og spist inne i teltet, fin frokost med egg, bacon, kaffe, te, juice og alt et anstendig hotell kunne bydd på. Jeg som ikke hadde vært på dette stedet før fikk se hvordan det egentlig så ut. i dagslys. Det var et tun med et par gamle hus, en smie og et stabbur. Stedet tilhører noen speidere som låner det ut. Litt utpå dagen fant vi ut at vi ville ta en motorsykkeltur for å kikke oss litt rundt. Touringbutiken lå ikke langt unna, så vi satte kursen dit. Det var noen som mente de varåpen til 14:00 på lørdager, og det ville vi rekke. Vi rakk det før 14:00, men de hadde stengt klokken 13:00. Ja ja, vi skulle egentlig ikke ha noe. Utenfor kom vi i prat med en som holdt på å bore etter jordvarme, og under praten kom vi inn på Clas Ohlsson, det var ikke langt til Insjön der han hadde startet butikken sin heller. Insjön neste, der var det åpent. Vi skulle ikke ha noe der heller, men ingen av oss kom tomhendt ut... Så kom dagens kulturelle innslag da vi gikk inn på Clas Ohlsson museet samme sted.
Natt til søndag kom det 0,5 cm snø, ikke mye men nok til at det var blitt litt hvitt på bakken. Vi hadde ingen umiddelbar bråhast med å komme oss av gårde, men tok samme fine frokost som dagen før. Pakking og prating tar tid, så det var de som kom seg i vei før oss. Pål ble igjen da han ikke skulle hjemover på noen dager, og i Vansbro tok vi farvel med Ole Kristian som skulle hjem til Gjøvik. Anders hadde lagt opp rute hjemover også, og igjen fikk vi kjøre noen fine små veier. I Torsby ble det sen lunsj før vi krysse inn i Norge igjen ved Kongsvinger. Anders og jeg skilte lag ved Bjørkelangen hvor han reiste mot Oslo og jeg mot Askim og Ås. Føret var i grunnen greit til jeg nærmet meg Trøgstad, da ble det mer og mer snø i lufta og på veien. E-18 fra Askim var ikke bra med 10 cm ubrøytet snø, men der gikk det enda å hode styrefart på to hjul. Den siste mila fra E-18 og hjem var ille, masse snø i lufta og på bakken. Ikke hadde jeg sikt, og ikke ville forhjulet gå dit jeg ville. Det ble krypfart hjem, over en halv time på en knapp mil er vel ny bunnrekord. Men med 90 mil på en helg midt i januar skal jeg vel ikke klage om det er dårlig føre en liten mil.

Turen har begynt.                          Stopp på Skotterud.                   Anders måtte skru litt.                  På fine veier i Sverige.                 Besøk i lavvoen.

Besøk i lavvoen.                           Inne i hytta.                                 Carina                        Stemningen var god.                     Stemningen var god.

Frokosten er snart       Denne har vært på tur før.            Bare blide ansikter å se.               Motorsykkel og gammelt hus.      Motorsykler foran smia.
klar.

Vi var tre som kjørte solo.            Lars' BMW.               Touringbutiken var stengt.            Clas Ohlsson museet var åpent.   Menyen var bra.

Vi hadde besøk av      Søndag frokost.                           Noen er klar for å       Anders pakker.           Dammskogsträffen.                      Diskusjon om veivalg.
FMCK på lørdag.                                                          reise.

Hjemover på fine veier.                 Sen lunsj i Torsby.                      En mil igjen hjem...