Bukkerittet 2011
Grimsbu 11-14 august

Etter noen års fravær fra Bukkerittet var det godt å være tilbake i år. Fredag ble fridag, og etter jobb torsdag gikk ferden nordover. På vei ut av Oslo stoppet jeg for å fylle tanken, og jamen fikk jeg ikke følge (nesten) helt fra Oslo til Grimsbu. Før tanken var full kom Einar og spurte om jeg var på vei til Grimsbu, og det var jeg jo. Litt senere kom en OTCer til, så var vi tre på tur. På vei ut av Oslo mistet vi hverandre i køen, men jeg fortsatte til Esso'n på Skarnes som skulle være første stopp. Jeg bestilte en burger og spiste den, men ingen kom. Jeg regnet med at de hadde tatt feil av stedet og svingte ut på veien igjen, og hvem kom etter? Jo, de to jeg hadde mistet. Turen gikk videre på 24 til Hamar og Brumunddal som ble neste stopp. De to andre var sultne og fikk sine burgere, mens jeg tok desserten, kaffe og is. Det ble E6 til Ringebu og 27 videre til Folldal. Solen gikk ned over fjellet, og når vi var på Grimsbu litt før 23:00 hadde frostvarsleren på sykkelen blinket på 2,5 grader en stund. Men det var klarvær, så da får det heller være litt kaldt.Torsdagens reise til Bukkerittet.
Natten var kald, og morgenen var flott. Frokost med egg og te ble laget på Primus, det er godt å være på tur. Bukkerittet ble offisielt åpnet av Kristian kl 9, og så var det ut å kjøre. Fredag ble det tur sammen med Geir og Hans. Hans var fra Holland. Vi tok en snarvei utenom Folldal sentrum og kjørte inn i Grimsdalen. Etter å ha kommet ned til Dovre gikk turen til Vågå og opp på Blåhø. Veien var dårlig etter den siste tidens nedbør, noen steder var det vasket bort store deler av veien. Men vi kom til topps i nydelig vindstille vær og kunne se sju fjell og fem blåner, eller hva det nå var vi så. Ned igjen og lunsj i Vågå før vi tok Slådalsveien over mot Lesja før vi fant tilbake til Grimsdalen på returen også. Kvelden gikk til grilling, ljuging og øl. Fredagens tur.
Lørdag våknet vi til samme nydelige vær, og var klare for ny tur. Lørdagens tur ble sammen med Sigbjørn og Tommy som hadde kommet kvelden før. De var vel ikke så vant til å kjøre på grus, så de fikk en kjapp innføring i hva som er lurt å gjøre og ikke gjøre før vi tok turen til Einunndalen. Det gikk friskt oppover og innover, om de ikke hadde kjørt så mye på grus før, så var læringskurven bratt. Etter noen mil fant vi Romsdalssetra med vafler og kaffe og fikk et fint avbrekk fra kjøringen. Og der dukket Geir og Hans opp også. Etter Einunndalen var det kjøring og konkuranser på crossbanen i Folldal. Jeg ble der som tilskuer, sykkelen hadde sikkert klart seg gjennom et par runder, men ikke jeg... Lørdagens tur.
Søndag var det hjemreise, Etter en morgen med sol og vind kunne jeg pakke tørt telt etter frokost. Turen hjem gikk til Alvdal, over Jutulhogget til Rendalen, videre østsiden til Rena, vestsiden til Kongsvinger, Bjørkelangen og hjem. Søndagens hjemtur.

Klikk for større bilder

Ved kapellet på Venabygdsfjellet.

Kristian ønsker velkommen.

Grimsdalen og Rondane.

På Blåhø.

Baard, Geir og Hans på Blåhø.

Grimsdalen.

Lavvo og motorsykkel er en bra kombinsjon.

Kveldens grilling.

Nattens mekanikere i arbeid.

I Einunndalen.

Her sluttet lovlig vei.

Det gikk så møkka skvatt.

Vaffel og kaffe på Romsdalssetra.

Det gode liv.

Noen satser friskt på crossbanen...

mens andre ser på de som satser friskt.

Startfeltet i en-sylinder.

I sporet.

Jon-Olav på Super-Tenere.

Spekepølse innkjøpt på vei til Grimsbu.

Mer av det gode liv.

Tom og Dag spiste en hel ku!

Natten faller på.

På hjemvei via Jutulhogget.